För medlemmar

Vid akuta behov >>

Att vara medlem

Först och främst rekommenderar vi att alla läser föreningens stadgar. Dessa finns att tillgå
på: Stadgar.

En bostadsrättsförening är egentligen en ganska märklig konstruktion. Som medlem har du kanske betalat flera miljoner för din lägenhet, men du äger den inte utan det gör föreningen. Däremot har du rätt att nyttja och överlåta den. Delat ägande av lägenheten accepteras, men alla ägare måste ansöka om medlemskap i föreningen.

BRF Kryddfabrikens trivselregler kan läsas under Trivselregler.

HSB sköter föreningens ekonomi och du betalar din avgift för lägenheten till HSB. På https://www.hsb.se/malmo/  där du kan logga in med Bank ID och meddela hur du önskar att få avier om avgiften till föreningen.

Ansvar i lägenheten

Som medlem har du ett uttalat ansvar för det som finns inuti lägenheten. Man brukar säga att allting som du kan se och ta på (med vissa undantag) ansvarar du för, resten är föreningens ansvar. Om t.ex. din tvättmaskin eller spishäll går sönder får du ordna en ny själv. Samma sak med skadade parkettgolv och bänkskivor, droppande kranar, trasiga lampor, etc. För undantag se avsnittet om garanti nedan. I badrummet ansvarar medlemmen för fuktspärren, trots att den inte syns, och allt innanför, såsom kakel och golvbrunn (med vissa undantag), medan föreningen ansvarar för allting utanför fuktspärren. Annat som faller på föreningens ansvar är stamledningar (även om de skulle vara synliga), reparationer p.g.a. vattenledningsskada, ohyra och reparationer p.g.a. brand.

Om du vill genomföra en större förändring av din lägenhet måste du ha styrelsens tillåtelse. Vi bryr oss inte om vad du har för färg på väggarna, men om du t.ex. vill byta kök, renovera badrummet eller ta bort en vägg ska du fråga föreningens styrelse först. Generellt sett är det bostadsrättslagen i kombination med föreningens stadgar som definierar gränsen för medlemmens respektive föreningens ansvar. Men detta är ett snårigt område fyllt med undantag och undantag från undantagen. Är du tveksam inför en åtgärd eller förändring det bättre att fråga styrelsen än att chansa.

Hemförsäkring med bostadsrättstillägg

Som medlem behöver du inte teckna separat försäkring för bostadsrätt. Denna försäkring, även kallad ”bostadsrättstillägg”, ingår sedan 1 juli 2018 i föreningens gemensamma fastighetsförsäkring (i denna kallad ”kollektivt bostadsrättstillägg”) och ingår i den månatliga avgiften. Bostadsrättstillägg behöver därför inte tecknas separat av medlemmarna.

Underhåll

Likaså är det medlemmens ansvar att underhålla sin lägenhet så att den fungerar som den ska, det gäller förslitning och olyckshändelser men också sådant som du själv eller annan (tex en gäst, eller en hantverkare du anlitat) är vållande till. Det är du som medlem som står för underhållskostnaderna själv.

Vattenskador

Något av det värsta, och vanligaste, som drabbar flerfamiljshus är vattenskador och det kan vara på sin plats att tydliggöra ansvarsfördelningen. Grundregeln, med ett par undantag, är att oavsett orsak är du ansvarig för skador på din lägenhet, alltså även om det kommer från en annan lägenhet. Undantag gäller om vatten tränger in från utsidan, fel på stamledning eller andra ledningar som enligt stadgarna faller under föreningens ansvar.

Kostnadsfri skadedjursbekämpning

Föreningen har ett fullserviceavtal med Anticimex via vårt försäkringsbolag för bekämpning av skadedjur och ohyra (t ex silverfisk). Därför kan du utan kostnad få hjälp om du råkar ut för skadedjur i lägenheten. Det går bra att kontakta Anticimex själv, uppge föreningens försäkringsbolag (IF) och namnet på föreningen (Kryddfabriken).

OBS! Du måste förvissa dig om att den sanering du beställer ingår kostnadsfritt i vårt avtal. Om den inte gör det kan du inte utnyttja tjänsten utan får själv bekosta saneringen.

Tel. Anticimex Malmö: 075-245 10 00

Porttelefon

Porttelefonen är kopplad till det nummer du meddelar styrelsen. Du öppnar porten genom att trycka på 5:an.

Nycklar och Taggar

Nycklar
Vid inflytt får varje ny ägare skriva på en nyckelkvittens för de nyckar och taggar som erhållits från lägenhetens tidigare ägare. Styrelsen ordnar med nyckelkvittenserna och dessa sparas i en särskild pärm.

En del lägenheter har nyckar av märket ASSA. Dessa nycklar kan kopieras hos en låssmed om ytterligare en nyckel behövs. Kostnaden för nyckeln står lägenhetsinnehavaren för.

En del lägenheter har nycklar märket DORMA. Dessa nycklar är kopieringsskyddade. Om du önskar ytterligare en nyckel så kontaktar du styrelsen. Kostnaden för nyckeln står lägenhetsinnehavaren för.

Taggar
Om du behöver ytterligare en tagg till porten köper du detta på Nokas Lås-Aktuellt, på Sallerupsvägen 11 i Malmö. Kostnaden för står lägenhetsinnehavaren för. Därefter tar du kontakt med styrelsen på styrelsen@brfkryddfabriken.sesom lägger in taggen i systemet. Om du förlorar en tagg så är det viktigt att också kontakta styrelsen så taggen kan avregistreras.

Nyckel till Grindar

Kontakta styrelsen om du önskar låna nyckel till grindarna för att kunna köra in på gården. Du når styrelsen på: styrelsen@brfkryddfabriken.se

Orangeriet

På gården finns vårt nya och fina Orangeri som kan bokas av medlemmar via en app.

Maila styrelsen styrelsen@brfkryddfabriken.se så får du inloggningsuppgifter till appen.

Boka Orangeriet
Med bokningssystemets app kan du boka och avboka Orangeriet var du än befinner dig. Saknar man smartphone så finns självklart även möjlighet att boka via hemsidan bkhr.io.
Komma igång
För att boka behöver ni ert Användar-id och den pinkod.
Boka via hemsidan
Gå till bkhr.io klicka på länken ”logga in” längst upp till höger. Logga in genom att söka och
välja Brf Kryddfabriken. Ange därefter använder-id samt pinkod och slutligen klicka på logga in.
För att boka via appen
Ladda hem bokningsappen som heter ”bkhr”, finns för både Android och iOS. Logga in genom att söka och välja Brf Kryddfabriken. Ange därefter användar-id samt pinkod och slutligen klicka på logga in.
Funktioner i appen & färgkoder i kalendern

  • Boka och avboka tider
  • Köa på tider
  • Vit – lediga tider finns.
  • Grön – jag har en tid bokad.
  • Röd – inga lediga tider.
  • Orange – jag köar på en tid. (möjligt via appen och webben).

Andrahandsuthyrning

Har man en giltig anledning får man hyra ut sin lägenhet i andra hand men man måste få tillåtelse av föreningens styrelse. Styrelsen kan komma att begränsa uthyrningsperiodens längd. Ansökan måste vara styrelsen tillhanda minst en månad andrahandsuthyrningen beräknas starta. En administrativ avgift tillkommer motsvarande 10% av ett prisbasbelopp utslaget över ett år.

Tid för en andrahandsuthyrning är MINST ett år i taget. Därefter får en ny ansökan skickas in till styrelsen. Kortare uthyrningstider godkänns inte. Uthyrning i andra hand kan max hyras ut i 5 år (sammanhängande med ny ansökan efter varje år).

Airbnb/Semesterbostadsbyte

Airbnb eller annan form av bostadsbyte för kortare tid är inte tillåtet. Uthyrningsformen Airbnb är att betrakta som en andrahandsuthyrning då ett godkännande från styrelsen krävs.

Att hyra ut sin lägenhet veckovis eller per dag är normalt sett inte att betrakta som ett legitimt skäl för andrahandsuthyrning vilket innebär att den här typen av uthyrning strider mot bostadsrättslagens regler. En otillåten andrahandsuthyrning kan leda till att nyttjanderätten förverkas och att man blir av med sin bostadsrätt.

Felanmälan och förvaltning

Som medlem i BRF Kryddfabriken ansvarar du får underhåll och felavhjälpning i din lägenhet. Ett fåtal undantag finns där ansvaret tillfaller föreningen, se avsnittet om Medlems ansvar ovan för definitioner och gränsdragning. Felanmälan av akuta fel (exkl. brand vilket skall anmälas direkt till SOS Alarm) samt av fel som föreningen ansvarar för görs via formuläret för felanmälan.

Lägenhetsnummer

Det fyrsiffriga numret som bygger på Lantmäteriets standardiserade system finns anslaget på lägenhetsdörren. Om du som köpare behöver numret innan inflyttning, fråga säljaren eller mäklaren.

Garage

Brf Kryddfabriken hyr garageplatser i garaget hos Brf Sågen. Ingång från vår gård, på sidan av C-huset, och man kör ut på Österportsgatan.

Maila styrelsen styrelsen@brfkryddfabriken.se om du vill hyra en plats. Det är förnärvarande kö.

Avstängning av vatten

Ventiler för avstängning av vatten finns vid de flesta inkopplingar, dessa är till för att stänga av vattnet lokalt. De finns under vasken för kökskran, på kran för diskmaskin, till tvättmaskin, till kran på handfat i badrum samt toalettstol. För blandaren till duschen finns skruvar på blandaren, undertill, för att stänga av vattnet.

Detta gäller endast då dessa är standard och kanske inte om tidigare medlem gjort ändringar. I C-huset ser det annorlunda ut, här kan avstängningsventiler sitta t ex i klädkammaren eller på annan plats. Det är lämpligt att stänga av vattnet om man är hemifrån en längre tid, för att undvika ev läckage och vattenskador.

El

I avgiften till föreningen ingår kostnad för vatten och uppvärmning. Kostnaden för din elförbrukning betalas på samma faktura som avgiften för lägenheten. Lägenheterna i har alla trådlösa mätare som skickar information per automatik, alla husen är kopplade till samma system.

Om ni behöver utföra elarbete i er lägenhet finns brytsäkringar i ett skåp. Här sitter säkringar för alla delar, samt en huvudsäkring och jordfelsbrytare.

Bredband/Nätverk/Porttelefon/TV

Lägenheterna är utrustade med nätverksuttag och en patchpanel för inkoppling av utrustning. För att koppla fram TV/bredband behöver ni koppla in router/modem här. Kontakta Telia för vidare information och anvisningar. I C-huset sitter även kablar för porttelefonen i dessa paneler, som är uppmärkta porttelefon in och ut.

Kabel-TV levereras av Telia och ett basutbud ingår i avgiften. Kostnaden för bredband och tv betalas på samma faktura som avgiften för lägenheten. Det är förberett för internetförbindelse med Telia via samma fiberkabel som kabel-TV levereras i. Det går att få upp till 100 Mbit. För mer information kontakta Telia.

Router och tv-box ska finnas i din lägenhet vid inflyttningen och ska lämnas kvar vid eventuell flytt. Vid inflyttning så kontaktar du Telia för och meddelar din adress och lägenhetsnummer. De behöver dina uppgifter för eventuella tilläggstjänster som exempelvis hyra av film, bredbandstelefoni etc. dessa tjänster och vid inflyttning kontaktas du Telias kundtjänst och uppger din adress samt lägenhetsnumret.

Vid utflytt – Kontakta Telia och meddela det datum som överlåtelsen sker, men säg EJ upp föreningens abonnemang. Det kommer föras över till nästa lägenhetsinnehavare.

Brandskydd

En fungerande brandvarnare är varje medlems ansvar och skyldighet.

VIKTIGT!
Inga tillhörigheter får förvaras utanför lägenheter eller i trapphusen. (Undantag: golvmattor i METALL) – om ting förvaras i trapphusen så gäller INTE vår försäkring!
Exempel: Mattor, barnvagnar eller annat som kan brinna eller hindra framkomligheten i trapphuset vid behov av utrymning eller ambulanstransport.

Brandvarnare
I varje lägenhet i A- och B-husen finns en eller flera brandvarnare. Kontrollera att de fungerar och byt batteri. Varje lägenhetsinnehavare ansvarar för att minst en fungerande brandvarnare finns i lägenheten. Batterier i brandvarnare ska bytas ut med jämna intervaller. Brandvarnare ska bytas ut efter utgångstid.

Särskilt brandskydd C-huset

Våning 1-3
Lägenheterna på våning 1-3 i C-huset är försedda med sprinklersystem. I varje lägenhet skall det finnas en röd så kallad ”sprinkler-kil”. Denna skall användas för att stoppa vattenflödet om sprinklerampullen i taket av en olyckshändelse skulle skadas och/ eller lösas ut.

Våning 4
På våning 4 har varje lägenhetsinnehavare ett separat brandlarm. Kontakta Styrelsen vid frågor om brandskyddet.

Sprinkler/Brandlarm vån 4 C-hus

Bruksanvisning larmcentral vån. 4

Störande grannar

Följande riktlinjer avseende störande grannar tillämpas i denna förening.

  1. Man försöker själv prata med sina grannar
  2. Man kontaktar styrelsen med en tydlig skriftlig framställan så att vi förstår vad störningen gäller, vilken granne och i vilken omfattning. Vi kommer då att agera enligt länken nedan med grannar, samtal, störningslistor etc.
  3. Om man anser att störningen är av ”en viss grad” och fortsätter trots åtgärder i Punkt 2 gör man en formell framställning till den medlem som stör med ett rekommenderat brev.
  4. Antingen upphör det eller kan bostadsrätten bli förverkad.
Läs mer på Juridikbloggen.

Miljörum

Det finns två miljörum, ett för hushållssopor och matavfall samt ett för källsortering. Kärl finns för tidningar, wellpapp, plast, färgat och ofärgat glas, batterier och glödlampor. Bägge nås ifrån gården.

I A-huset (Stora Trädgårdsgatan 4) finner du sopkärl för glas, metall, plats och kartong, batterier, lampor samt tidningar. I B-huset (Stora Trädgårdsgatan 8) finner du sopkärl för matavfall och brännbart.

  • Bortforsling av grovsopor och miljöfarligt avfall ombesörjes av medlemmarna själva.
  • Platta ihop kartonger och plast så att kärlen inte fylls så snabbt. Om locken inte kan stängas riskerar vi att kärlen inte blir tömda.
  • Det är inte tillåtet att förvara grovsopor i allmänna utrymmen såsom trapphus eller källargångar (av brand-, framkomlighets- och trivselskäl). Vi måste därför forsla bort det som står där, vilket kostar pengar. Utgifter för huset drabbar alla boende.

Bortforsling av vitvaror

Våra fastighetsskötare ställer gärna upp på att hämta och lämna av vitvaror mot en överenskommen summa.

Gör-det-själv tips

När det gäller problem som du själv ansvarar för kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig. Här följer några tips, och kommer du på andra lösningar så tipsa oss i Styrelsen.

Kök/Ventilation

Har du fått fel på köksutrustning (Siemens eller Constructa) finns här en sida med tips och kontaktmöjligheter www.siemens-home.se/kundservice.html. Se till att kylskåpen avfrostas regelbundet och att utlopp för vatten i kylskåpsbakväggen inte är igensatt. Diskmaskinen bör rengöras regelbundet för bästa funktion. Ta ur och rensa filtret med jämna mellanrum, och det finns rengöringstabletter att göra rent diskmaskinen med.

Köksfläktarna i A- och B-huset har dubbel funktion och fungerar dels som köksfläkt, men också som styrning av ventilationen. För optimalt inneklimat ska den alltid vara igång på två ljusdioder, tre vid extra fukt t ex vid dusch. Fettfiltret rengöres regelbundet, i diskmaskin eller för hand, för att undvika att spjället “klistrar igen” av fett. Aggregatets filter ska bytas 1g/år. Föreningen köper in och byter filter. Obligatorisk ventilationskontroll (OVK) görs var tredje år.

C-huset har frånluftsystem med tilluft genom självdrag, centralfläkt i källaren. Denna kan ibland stanna upp och behöver då startas om, kontakta styrelsen. OVK görs var sjätte år. Lägenhetens tilluftsventiler ska rengöras vid behov. Det åligger lägenhetsinnehavaren att regelbundet rengöra frånluftsventilerna, de får inte justeras i samband med rengöring utan ska i sin helhet dras ut ur sin krage och försiktigt tvättas. Om injusteringen ändras, ändras också det rätt inställda luftflödet för lägenheten.

En drifts- och underhållsanvisning för aggregatet finns i boendepärmen i varje lägenhet samt en uppdaterad version på www.swegon.com – (klicka bostadsventilation/luftbehandlingsaggregat/CASA R/Swegon CASA R85 (version B)).

I A- och B-husen finns ett ventilationssystem installerat. För att ventilationen ska fungera ska ventilationen alltid vara påslagen. Två gröna lampor ska alltid lysa på mätaren vid köksfläkten.

Ventilationsfiltren i A-och B-husen byts årligen av ett företag som föreningen anlitar. När byte ska ske meddelas i god tid då tillträde behövs till alla lägenheter.

I C-huset sker ventilationen genom ventilationsventiler som skall hållas öppna.

Badrum
Tänk på vad du slänger i toaletterna då detta system är känsligt mot sådant som inte hör hemma där. VA Syd tillhandahåller ytterligare information om vad som är tillåtet och inte. Problem med tvättmaskin och torktumlare skall tas med tillverkaren. I de fall det rör sig om Bosch/Siemens-Home gäller även här www.siemens-home.se/kundservice.html.

Golv och golvvärme

Uppvärmningen av husen utgörs av vattenburen golvvärme. Batterierna i termostaterna bör bytas en gång per år, dåliga batterier kan orsaka försämrad eller förlorad kontakt med centralenheten (Instruktioner till felsökning –  golvvärme).

Golvvärmen är byggd för att ge en temperatur på cirka 20 grader i varje rum. Det är lämpligt att införskaffa en termometer för att kontrollera att så är fallet. Skulle temperaturen ligga under 20 grader, kontakta Styrelsen.

I varje lägenhet ska det finnas en instruktionsbok till golvvärmen.

I varje rum finns en dosa där du kan reglera värmen i rummet. Du ställer in önskad värme genom att trycka på pilarna. När du har valt temperatur trycker du på ”set”.

Golven kommer från Golvpoolen och de kan bistå med hjälp avseende skötsel. De har en bra frågesida på www.golvpoolen.se/kundservice/vanliga-fraagor/golv/.